Omvang onpage analyse
De onpage analyse is de basis voor de optimalisatie van je website en een voorwaarde voor een betere ranking in de zoekmachines.
Een gedetailleerde onpage analyse wordt uitgevoerd met behulp van marktleidende analyseprogramma's.
Dit geeft ons een overzicht van alle obstakels die een goede ranking in de zoekresultaten in de weg staan.
Tijdens de onpage analyse worden door ons de volgende punten onderzocht:
✓ Technische belemmeringen
✓ Structurele obstakels
✓ Belemmeringen i.v.m inhoud
✓ Obstakels in de mobiele versie
✓ Pagespeed
Pas na een grondige analyse doen wij tegelijkertijd alle nodige aanbevelingen om de problemen uit de weg te ruimen. Jij beslist of het oplossen van de problemen door ons of door jou zal gebeuren.
Hoe onze onpage analyse eruitziet
Prestatie status
In de eerste stap worden de prestaties van het domein bekeken. Zo worden onder meer de zichtbaarheid vergeleken met die van de concurrentie, het verkeer en de indexeringsstatus getoond.Indexeringsstatus
In dit technische gedeelte van de onpage analyse worden alle gegevens bepaald die fouten of belemmeringen vertegenwoordigen. Dit houdt bijvoorbeeld in: 5xx serverfouten, 4xx client fouten, 3xx redirects, meta robots, canonicals, paginering, sitemap en tot slot de robots.txtStructurering van de inhoud en koppelingen
Dit gaat over het evalueren van koppelingen tussen pagina's en inhoud. Hoe snel kom je op de belangrijke subpagina's? Hoe is de navigatie gestructureerd? Zijn de URL's leesbaar?Content - inhoud van welke soort dan ook
Bij de inhoudsanalyse gaat het niet om een onpage audit maar om een onderzoek van media-inhoud (afbeeldingen, video's), meta titels en metabeschrijvingen, alsmede het onderzoek van de koppen (koppenstructuur) en de identificatie van duplicate en te weinig content. Een kort zoekwoordenonderzoek is opgenomen om verdere mogelijkheden aan te wijzen. Hier zijn enkele voorbeelden van onze analyse:
Meta titelsMeta beschrijvingen
Koppen
Duplicate content
Thin content
Afbeeldingen
Extra diensten die afgenomen kunnen worden:
Trefwoordonderzoek (analyse, onderzoek, keyword-URL matching) Onpage audit (tekstanalyse m.b.t. gebruikte zoekwoorden, strekking, doelgroep, meta data)
Gebruik van de Hreflang tags
Wij controleren of de juiste URL in het betreffende land wordt weergegeven. Het gebruik van hreflan-tags is onderworpen aan verschillende regels, die allemaal worden geanalyseerd. Graag maken wij hiervoor een concept.
Interne links controleren
De interne links worden onder meer gecontroleerd om na te gaan of de bestemmings-URL's kunnen worden bereikt, of zij geen redirects bevatten en of de links daadwerkelijk aanwezig en op de juiste plaats geplaatst zijn.
Gebruik van gestructureerde gegevens
Alle soorten pagina's worden gecontroleerd om te zien of gestructureerde gegevens aanwezig zijn en correct zijn geïmplementeerd.
Snelheid bij het laden van de pagina
Alles wat tot de analyse van pagespeed behoort (niet alleen de Web Core Vitals) wordt geanalyseerd, onderverdeeld in paginatypes en er worden aanbevelingen gedaan.
Weergave op mobiele apparaten
Hiermee controleren we of alle elementen optimaal worden weergegeven op verschillende apparaten.
Analyseren van backlinks
Aangezien wij vele diensten aanbieden volgens een modulair principe, kan een backlink analyse extra aangevraagd worden.
Wat wordt er tijdens een onpage optimalisatie precies onderzocht?
Hoe is je website vanuit SEO-oogpunt gepositioneerd?
De techniek kan worden beschouwd als het fundament van een website, je kunt het vergelijken als het bouwen van een huis.
Op dit punt wordt geanalyseerd of de zoekmachines of de webcrawlers de inhoud van je pagina gemakkelijk kunnen vinden en lezen. Zo worden bijvoorbeeld de volgende dingen onderzocht:
- Meta-Titel en Meta-Beschrijving
- Indexering
- Evaluatie van URL-spelling en parameters
- Controleren op beschikbaarheid en correcte toepassing van: Canonieke tags, robots.txt, meta robots tag, sitemap.xml, taaluitlijning
- Analyse van de snelheid waarmee pagina's worden geladen
- Analyse van statuscodes (404, redirects, enz.)
- Analyse van JavaScripts en CSS-bestanden
- Mobiele en desktopreferentie / mobiele controle
- Landencontrole etc.
Zoekmachine geoptimaliseerde structuur van de website
Een zinvolle en goed gestructureerde website is niet alleen nodig voor effectieve crawling door zoekmachines, maar ook voor je bezoekers en de daarmee samenhangende gebruiksvriendelijkheid (usability) en bounce rate.
Wat heeft het immers voor zin als je webpagina's wel worden gevonden, maar je bezoekers meteen weer terugstuiteren omdat ze belangrijke informatie niet kunnen vinden of hun weg op je website kwijtraken.
Je informatiearchitectuur moet dus zo gestructureerd zijn dat de informatie snel, gemakkelijk toegankelijk en bruikbaar is.
Daarom moet bijvoorbeeld alle informatie met een paar muisklikken toegankelijk zijn. Verder controleren wij het volgende:
- Gebruikersbegeleiding
- Relevante onderwerpen moeten snel vindbaar zijn
- Analyse van de interne linkstructuur
- Onderzoek van ankerteksten
- Analyse lengte van het kliktraject en de diepte van de mappen
Relevantie van de inhoud en de zoekwoorden voor zoekmachines
"Content is king" geldt nog steeds, maar het is niet genoeg voor een stijgende ranking in de zoekmachines. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van de informatie en het nut voor de bezoekers.
Zijn alle webpagina's optimaal gestructureerd? Zijn interne links juist ingesteld? Worden alle koppen zinvol gebruikt met relevante trefwoorden? Is de inhoud uniek en worden alle metatags correct gebruikt? Voldoe je echt aan alle behoeften van je bezoekers? Dit en nog veel meer wordt door ons gecontroleerd.